Портнов перейшов до нових погроз всій команді розслідувачів «Схем»

Колишній народний депутат та ексзаступник голови Адміністрації президента Віктора Януковича Андрій Портнов пригрозив всій редакції програми журналістських розслідувань «Схеми» публікацією «їхньої детальної особистої та персональної інформації», а також «аналізом приватного життя і ненав’язливим супроводом в темний час доби». Так він відреагував на заяву журналістів про тиск з його боку через оприлюднення ним раніше персональних даних одного з членів знімальної групи, яка готує розслідування щодо впливу та зв’язків колишнього посадовця з новою українською владою. 

Андрій Портнов у своєму телеграм-каналі пригрозив опублікувати персональні дані всіх співробітників редакції та детальну інформацію щодо автомобілів, на яких пересуваються журналісти. 

«Будемо йти назустріч побоюванням і тепер публікувати дані про всі їхні автомобілі, персональні дані причетних співробітників одіозного ЗМІ, місця їхнього проживання, біографії, паспортні дані та інші реквізити до десятого коліна», – йдеться у повідомленні Портнова.

Він також не виключив можливого стеження за членами редакції «Схем».

«Думаю, буде не зайвою і періодична показова прогулянка з біноклем біля місця проживання, аналіз приватного життя і ненав’язливий супровід в темний час доби в автомобілі з опущеними козирками і затемненим склом», – написав експосадовець. 

«Не перемикайтесь, я публічний та буду ділитись детальною особистою та персональною інформацією про всіх причетних», – додав Портнов. 

Керівництво Радіо Свобода/Радіо Вільна Європа засудило розголошення персональних даних співробітників програми «Схеми», а також тиск і погрози на їхню адресу з боку Андрія Портнова і закликало правоохоронців притягувати до відповідальності за такі дії.

«Неприйнятно, і схоже, протизаконно, щоб будь-хто в Україні розголошував особисту інформацію, загрожував фізичною шкодою чи будь-яким іншим чином вчиняв тиск на журналістів через їхню професійну діяльність. Ми закликаємо українську владу та правоохоронців притягнути до відповідальності того, хто вчиняє дії, що підривають віру громадськості в прихильність України до свободи слова та просимо гарантувати безпеку нашим журналістам та співробітникам», – заявив президент Радіо Свобода/Радіо Вільна Європа Джеймі Флай.

Раніше у своєму телеграм-каналі Андрій Портнов виклав персональні дані водія знімальної групи, яка займається дослідженням діяльності експосадовця, а саме: його повні паспортні дані та домашню адресу, номери авто, а також дані, які свідчать про стеження за його місцем проживання.

«Журналісти виконують свої обов’язки відповідно до чинного законодавства. І, певно, їхня діяльність дуже турбує Портнова, якому є що зберігати в таємниці, – аналізує юристка ІРРП Віра Крат. – Фактично Портнов підтвердив, що у нього є серйозний доступ до персональних даних, які є в розпорядженні держави, а також і те, що такій діяльності, схоже, не буде надана належна оцінка з притягненням до відповідальності. Тобто особа, яка має вчену ступінь, грубо нехтує законом».

Оприлюднення Портновим такої інформації є порушенням низки статей Закону про захист персональних даних та Кримінального кодексу, заявляють юристи.

«Небезпека для журналістів полягає в тому, що ці персональні дані було отримано з офіційних, але не відкритих джерел – від утримувача персональних даних. Наприклад, дані паспорта. Це загрожує безпеці усієї редакції, – вважає юристка ІРРП Людмила Панкратова. – З огляду на те, що влада всіляко намагається знецінити роботу журналістів, це може бути сигналом до неправомірних дій стосовно працівників редакції. Більше того, така поведінка Портнова дає сигнал і джерелам, оскільки сприймається як можлива атака на журналістів».

За словами адвокатки Віри Крат, також вбачаються ознаки порушення статті 171 Кримінального кодексу – вплив на журналістів з метою перешкоджання виконання професійних обов’язків – і статті 182 – щодо незаконного збирання і розповсюдження персональних даних.

«Редакція розцінює публікацію Андрієм Портновим персональних даних водія програми як прямий тиск на команду «Схем», – йдеться в заяві редакції програми журналістських розслідувань.


Засуджений у Криму журналіст Назімов – на волі. Каже: поки був за ґратами, йому зіпсували український паспорт

Кримський журналіст, редактор видання «Твоя газета» Олексій Назімов, який був засуджений за нібито вимагання грошей у «Єдиної Росії» за непублікацію інформації, вийшов на волю 1 листопада, повідомляє проєкт Радіо Свобода Крим.Реалії.

За словами Назімова, коли йому видали разом з особистими речами паспорт, виявилось, що документ зіпсовано.

«Сторінки склеєні: перша з фотографією і далі всі, на яких є позначки. Навмисне зіпсували. Люди спеціально створюють проблеми. Коли у мене вилучали паспорт під час обшуку будинку, він був в нормальному вигляді», – розповів журналіст.

У жовтні 2016 року в Алушті були затримані блогер і власник місцевого видання «Твоя газета» Олексій Назімов та відеооператор Олексій Облєзов. Назімов прийняв російську анексію Криму, але активно критикував місцеву владу, підконтрольну Москві. У Слідчому комітеті Росії його звинуватили у вимаганні 150 тисяч рублів у представника партії «Единая Россия» за нібито нерозголошення інформації, що ганьбить честь і гідність його однопартійців.

У листопаді 2018 Назімова засудили до 4 років і 7 місяців загального режиму, а Облєзлова – до 3 років умовно із випробувальним терміном у 2 роки.

При цьому зараховується строк перебування під вартою з 5 жовтня 2016 року через розрахунку один день за півтора.

 

 


Портнов оприлюднив персональні дані водія «Схем» через те, що редакція готує про нього розслідування

Колишній народний депутат та ексзаступник голови Адміністрації президента Віктора Януковича Андрій Портнов оприлюднив персональні дані члена знімальної групи програми «Схеми: корупція в деталях» через те, що редакція готує розслідування щодо впливу та зв’язків колишнього посадовця з новою українською владою. На думку редакції «Схем» і юристів, таким чином він прямо порушив українське законодавство одразу за декількома статтями.

У своєму телеграм-каналі Андрій Портнов виклав персональні дані водія знімальної групи, яка займається дослідженням діяльності Портнова, а саме його повні паспортні дані та домашню адресу, номери авто, а також дані, які свідчать про стеження за його місцем проживання.

«Редакція розцінює публікацію Андрієм Портновим персональних даних водія програми як прямий тиск на команду «Схем», – йдеться в заяві редакції програми журналістських розслідувань. 

«Ми вважаємо дослідження впливу Андрія Портнова та його зв’язків з українською владою суспільно важливою інформацією, а його особу – публічною. Тому редакція не планує припиняти роботу над цією темою через тиск шляхом публікації персональних даних членів знімальної групи або через тиск в будь-який інший спосіб», – заявляють «Схеми».

Читайте також: У ДБР заперечили заяву Чорновол про розслідування «злочинної організації Богдана і Портнова»​

Оприлюднення Портновим такої інформації є порушенням низки статей Закону про захист персональних даних та Кримінального кодексу, заявляють юристи.

«Поширення персональних даних журналістів і персоналу, який задіяно для допомоги у зборі інформації – це порушення щодо оприлюднення персональних даних осіб. При чому даних, які чітко ідентифікують особу та її місце проживання, що становить загрозу для водія – у даному випадку. Стаття 6 Закону про захист персональних даних визначає випадки, коли такі дані можуть бути поширені. В даному випадку таке розкриття не обумовлено жодною легальною потребою», – аналізує юристка ІРРП Людмила Панкратова.

Панкратова додає: «Небезпека для журналістів полягає в тому, що ці персональні дані було отримано з офіційних, але не відкритих джерел – від утримувача персональних даних. Наприклад, дані паспорта. Це загрожує безпеці усієї редакції. З огляду на те, що влада всіляко намагається знецінити роботу журналістів, це може бути сигналом до неправомірних дій відносно працівників редакції. Більше того, така поведінка Портнова дає сигнал і джерелам, оскільки сприймається як можлива атака на журналістів».

За словами адвокатки Віри Крат, щодо оприлюднення таких даних також вбачаються ознаки порушення статті 171 Кримінального кодексу – вплив на журналістів з метою перешкоджання виконання професійних обов’язків – і статті 182 «Незаконне збирання і розповсюдження персональних даних».


Суд переніс розгляд апеляції «Схем» на рішення про доступ ДБР до їхніх даних

У суді пояснили причину перенесення: до них ще не надійшли матеріали справи з Печерського суду. Окрім того, ДБР та ГПУ не були повідомлені про засідання


Розгляд апеляції журналістів «Схем» на рішення про доступ ДБР до їхніх даних призначений на п’ятницю

Київський апеляційний суд призначив на п’ятницю, 25 жовтня, розгляд апеляційної скарги програми «Схеми» на ухвалу Печерського районного суду, якою слідчим ДБР надали дозвіл на тимчасовий доступ до редакційної комунікації та інших даних журналістів програми, які готували розслідування «Mr. Petro Incognito» – про таємну відпустку Петра Порошенка на Мальдівах, опубліковане у січні 2018 року під авторством Михайла Ткача та Наталки Седлецької. Засідання має розпочатися о 9:30, головуватиме суддя Юрдига О.С.

Адвокатка журналістів Віра Крат подала апеляцію на ухвалу Печерського районного суду в середу, 23 жовтня. 

Адвокати «Схем» зазначили, що хоч в ухвалі Печерського суду і вказано, що вона не підлягає оскарженню, але юристи звернулися до Київського апеляційного суду з вимогою її скасувати, оскільки вона надає доступ до документів, що містять охоронювану законом таємницю журналістських джерел.

«Журналісти розраховують на судовий контроль за дотримання прав, свобод та інтересів. Особливо якщо імовірне втручання стосується права на свободу слова та захист джерел інформації журналістів. Нагадаю, що це не перший випадок, коли адвокатам доводиться захищати права журналістів на захист джерел інформації», – відзначила юристка Інституту розвитку регіональної преси Людмила Панкратова. Вона наголосила на тому, що «Схеми» вже самі оскаржували подібну ухвалу.

У 2018 році журналісти вже створили прецедент оскарження подібної ухвали. Головна редакторка та ведуча «Схем» Наталка Седлецька подала до Київського апеляційного суду скаргу на ухвалу, якою слідчому Генеральної прокуратури надано доступ до даних з її мобільного телефону за 1,5 року. Тоді юристи журналістки також оскаржили ухвалу через порушення конституційних прав і свобод. Аналогічно вчинив і захист журналістки Крістіни Бердинських, доступ до даних з телефону якої також отримали слідчі ГПУ.

У 2019 році було ще одне рішення апеляційного суду про зупинення надання доступу до електронного листування редактора видання «Новое Время» Івана Верстюка, яке теж винесли на користь журналістів.

В апеляції юристи «Схем» звертають увагу на відсутність достатнього обгрунтування для доступу до внутрішньоредакційних документів. «Слідчим не доведено обгрунтування значення цих документів для встановлення обставин у кримінальному провадженні, не зрозуміло, яке значення може мати вказана інформація в разі її отримання для кримінального провадження», – йдеться у тексті скарги.

В апеляції також йдеться про те, що ухвалою Печерського суду були порушені права журналістів на захист своїх джерел та їх право як громадян на захист. Також юристи наголошують на тому, що вимога доступу до внутрішньоредакційної інформації може бути намаганням виявити джерела отримання інформації журналістами-розслідувачами і можливого тиску на них у подальшому. У документі також ідеться про те, що винесенням подібної ухвали могли бути порушені конституційні права і свободи журналістів редакції програми «Схеми».

Крім того, редакція програми «Схеми» заявила, що не бачить необхідності надавати Державному бюро розслідувань весь масив витребуваної через суд внутрішньої інформації редакції, вважаючи такий обсяг надмірним, а запитувану інформацію такою, яка не зможе допомогти слідству, бо не має до нього стосунку. 

«Все, що могло допомогти проведенню офіційного розслідування, було сказано і показано в сюжеті «Mr. Petro Incognito». Редакція завжди готова співпрацювати з офіційними органами, коли вони запитують про те, що справді може сприяти слідству. Але як графік роботи журналістів, операторів та водіїв, їхні зарплати, наша внутрішня редакційна комунікація може в цьому допомогти? Цю частину даних ми надавати не будемо, і це було легко передбачити. Не виключено, що правоохоронці навмисно придумали підстави отримати право на обшук в редакції. Тому для захисту від такого втручання у роботу незалежного ЗМІ ми подали апеляцію», – заявила головний редактор програми Наталка Седлецька.

Печерський районний суд надав слідчим ДБР дозвіл на тимчасовий доступ до редакційної комунікації та цілої низки інших внутрішньоредакційних даних – графіку роботи журналістів, операторів та водіїв, даних щодо оплати їхньої праці тощо. Таке рішення суд ухвалив 17 жовтня в рамках досудового розслідування кримінального провадження Державного бюро розслідувань щодо «незаконного переправлення осіб» – зокрема, експрезидента – через державний кордон «з використанням завідомо підроблених документів».

Згідно з ухвалою суду, якщо протягом місяця редакція не надасть правоохоронцям зазначену інформацію, то суд за клопотанням слідчих ДБР «має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку з метою відшукання та вилучення зазначених речей та документів». 

Весь перелік даних, який журналісти мають передати в ДБР на виконання ухвали суду такий: 

весь відзнятий матеріал; 
інформаційні запити та відповіді на них, які виконані під час готування зазначеної передачі;
можливі документальні матеріали, що підтверджують присутність (обліки робочого часу, завдання, бухгалтерські документи про виплати грошової винагороди за виконання завдань, редакційні завдання, оплату транспортних послуг, путівок на автомобілі) задіяних журналістів, операторів, водіїв та інших співробітників під час знімання матеріалу в т.ч. у вечірній та нічний час (в т.ч. 08.01.2018) для вказаної передачі; 
інші наявні документальні матеріали, що стосуються зазначеної телепередачі (службові записки, повідомлення, погодження випуску в ефір, редагування, затвердження тексту телепередачі, внесення правок, рецензії, заперечення тощо). 

Ухвала оскарженню не підлягає. 

Редакція програми «Схеми: корупція в деталях» (спільний проєкт Радіо Свобода і каналу «UA:Перший») відреагувала на ухвалу та заявила, що вважає надмірним обсяг даних журналістів, дозвіл на доступ до яких отримало Державне бюро розслідувань через ухвалу Печерського районного суду Києва.

У відповідь на заяву журналістів «Схем» у ДБР зазначили, що затребувана інформація їм необхідна для розслідування провадження щодо ймовірного незаконного переправлення через держкордон експрезидента Порошенка. Водночас у ДБР так і не пояснили, як саме їхньому розслідуванню може допомогти такий широкий перелік внутрішньої інформації редакції програми розслідувань «Схеми».

6 серпня у ДБР повідомили, що розслідують можливі факти організації незаконного переправлення через український державний кордон колишнього президента України. Досудове розслідування проводять за статтями «службове підроблення», «незаконне переправлення осіб через державний кордон України», «використання завідомо підробленого документа».

Імені колишнього президента у повідомленні не вказано, проте Радіо Свобода стало відомо, що йдеться про Петра Порошенка. Справа стосується його відпочинку на Мальдівах у січні 2018 року, про який писали журналісти програми «Схеми» у своєму розслідуванні «Mr. Petro Incognito. Таємна відпустка президента Порошенка».

Згідно з розслідуванням, неафішований президентський відпочинок, що тривав з 1 по 8 січня, разом з перельотом загалом коштував не менше ніж 500 тисяч доларів, або понад 14 мільйонів гривень.

Журналісти програми припустили, що президент України Петро Порошенко зі своїми супутниками міг літати на Мальдівські острови під вигаданими прізвищами і не проходити паспортний і митний контроль.

Водночас Порошенко наголошував, що кордон він перетинав за своїм прізвищем, «по своєму паспорту, з відповідною реєстрацією у прикордонників».


Президент Радіо Свобода засудив намір ДБР отримати доступ до внутрішніх даних «Схем»

«Ми будемо боротися за захист їхнього права як журналістів повідомляти правду»


«Схеми» не віддають весь масив даних, затребуваних ДБР, і пішли в апеляційний суд

Редакція програми «Схеми» (спільний проєкт Радіо Свобода і каналу «UA:Перший») не бачить необхідності надавати Державному бюро розслідувань весь масив витребуваної через суд внутрішньої інформації редакції, вважаючи такий обсяг надмірним, а запитувану інформацію такою, яка не зможе допомогти слідству, бо не має до нього стосунку.

Крім того, журналісти вже подали до Київського апеляційного суду скаргу на ухвалу Печерського суду, якою слідчим ДБР надали дозвіл на тимчасовий доступ до редакційної комунікації й інших даних журналістів програми, які готували розслідування «Mr. Petro Incognito» – про таємну відпустку Петра Порошенка на Мальдівах, опубліковане у січні 2018 року під авторством Михайла Ткача і Наталки Седлецької.

«Все, що могло допомогти проведенню офіційного розслідування, було сказано і показано в сюжеті «Mr. Petro Incognito». Редакція завжди готова співпрацювати з офіційними органами, коли вони запитують про те, що справді може сприяти слідству. Але як графік роботи журналістів, операторів та водіїв, їхні зарплати, наша внутрішня редакційна комунікація – може в цьому допомогти? Цю частину даних ми надавати не будемо, і це було легко передбачити. Не виключено, що правоохоронці навмисно придумали підстави отримати право на обшук в редакції. Тому для захисту від такого втручання у роботу незалежного ЗМІ ми подали апеляцію», – заявила головний редактор програми Наталка Седлецька. 

 

Адвокати «Схем» Людмила Панкратова і Віра Крат зазначили, що хоча у документі Печерського суду вказано, що він не підлягає оскарженню, юристи звернулися до Київського апеляційного суду з вимогою скасувати таку ухвалу, оскільки вона надає доступ до документів, що містять охоронювану законом таємницю журналістських джерел.

«Журналісти розраховують на судовий контроль за дотримання прав, свобод та інтересів. Особливо, якщо імовірне втручання стосується права на свободу слова та захист джерел інформації журналістів. Нагадаю, що це не перший випадок, коли адвокатам доводиться захищати права журналістів на захист джерел інформації», – відзначила юристка ІРРП Людмила Панкратова. Панкратова наголосила на тому, що «Схеми» вже самі оскаржували подібну ухвалу.

 

У 2018 році журналісти вже створили прецедент оскарження подібної ухвали. Головна редакторка і ведуча «Схем» Наталка Седлецька подала до Київського апеляційного суду скаргу на ухвалу, якою слідчому Генеральної прокуратури надано доступ до даних з її мобільного телефону за 1,5 року. Тоді юристи журналістки також оскаржили ухвалу через порушення конституційних прав і свобод. Аналогічно вчинив і захист журналістки Крістіни Бердинських, доступ до даних з телефону якої також отримали слідчі ГПУ.

Вже у жовтні 2018 року Європейський суд з прав людини безстроково заборонив слідчим отримувати дані з мобільних авторки та ведучої програми «Схеми». Це рішення ЄСПЛ означало, що слідчі ГПУ не мають права реалізовувати доступ до будь-яких даних із телефону Наталки Седлецької, допоки не отримають від ЄСПЛ іншого повідомлення. 

У 2019 році було ще одне рішення суду про надання доступу до електронного листування редактора видання «Новое Время» Івана Верстюка, яке теж винесли на користь журналістів.

«У справі Івана Верстюка Київський апеляційний суд самостійно вирішив подібну до справи Седлецької проблему, вочевидь, беручи до уваги рішення ЄСПЛ», – додала Людмила Панкратова.

Юристки «Схем» підкреслили, що журналісти не відмовляються надати документи, необхідні для розслідування ДБР.

«Однак, всі документи, які можуть вказувати на джерела інформації, а також внутрішньоредакційні документи ми не зможемо надати. Інакше журналісти втратять довіру джерел і не зможуть виконувати свою роль у демократичному суспільстві – повідомляти про значимі для громадськості події», – підкреслює Людмила Панкратова. 

Інша адвокатка «Схем», Віра Крат, додала, що ухвала була винесена без виклику редакції, яка володіє цими документами, а отже журналісти не мали змоги надати свої аргументи щодо клопотання.

«Текст ухвали не містить обґрунтування, чому не здійснюється такий виклик, хоча це має бути виключенням із загального правила. Чинне законодавство містить «запобіжники» для захисту журналістів, але вони не спрацювують у зв’язку з неналежним виконанням», – підкреслила Крат.

Адвокатки особливо наголошують, що кожна вимога про надання доступу до документів, які є в розпорядженні журналістів повинна бути обґрунтована дуже ретельно. 

В апеляції юристи звертають увагу на відсутність достатнього обґрунтування для доступу до внутрішньоредакційних документів.

«Слідчим не доведено обгрунтування значення цих документів для встановлення обставин у кримінальному провадженні, не зрозуміло, яке значення може мати вказана інформація в разі її отримання для кримінального провадження», – йдеться у тексті скарги.

У апеляції також йдеться про те, що ухвалою Печерського суду були порушені права журналістів на захист своїх джерел та їхнє право як громадян на захист. Також юристи наголошують на тому, що вимога доступу до внутрішньоредакційної інформації може бути намаганням виявити джерела отримання інформації журналістами-розслідувачами і можливого тиску на них у подальшому. В документі також ідеться про те, що винесенням подібної ухвали могли бути порушенні конституційні права і свободи журналістів редакції програми «Схеми».

Печерський районний суд надав слідчим ДБР дозвіл на тимчасовий доступ до редакційної комунікації та цілої низки інших внутрішньоредакційних даних – графіку роботи журналістів, операторів та водіїв, даних щодо оплати їхньої праці тощо. Таке рішення суд ухвалив 17 жовтня в рамках досудового розслідування кримінального провадження Державного бюро розслідувань щодо «незаконного переправлення осіб» – зокрема, експрезидента – через державний кордон «з використанням завідомо підроблених документів».

Згідно з ухвалою суду, якщо протягом місяця редакція не надасть правоохоронцям зазначену інформацію, то суд за клопотанням слідчих ДБР «має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку з метою відшукання та вилучення зазначених речей та документів». 

Весь перелік даних, який журналісти мають передати в ДБР на виконання ухвали суду, такий: 

весь відзнятий матеріал, 
інформаційні запити та відповіді на них, які виконані під час готування зазначеної передачі, 
можливі документальні матеріали, що підтверджують присутність (обліки робочого часу, завдання, бухгалтерські документи про виплати грошової винагороди за виконання завдань, редакційні завдання, оплату транспортних послуг, путівок на автомобілі) задіяних журналістів, операторів, водіїв та інших співробітників під час знімання матеріалу в т.ч. у вечірній та нічний час (в т.ч. 08.01.2018) для вказаної передачі 
інші наявні документальні матеріали, що стосуються зазначеної телепередачі (службові записки, повідомлення, погодження випуску в ефір, редагування, затвердження тексту телепередачі, внесення правок, рецензії, заперечення тощо), – зазначено в документі. 

Ухвала оскарженню не підлягає. 

Редакція програми «Схеми» відреагувала на ухвалу і заявила, що вважає надмірним обсяг даних журналістів, дозвіл на доступ до яких отримало Державне бюро розслідувань через ухвалу Печерського районного суду Києва.

У відповідь на заяву журналістів «Схем» у ДБР зазначили, що затребувана інформація їм необхідна для розслідування провадження щодо ймовірного незаконного переправлення через держкордон експрезидента Порошенка. Водночас, у ДБР так і не пояснили, як саме їхньому розслідуванню може допомогти такий широкий перелік внутрішньої інформації редакції програми розслідувань «Схеми».

6 серпня у ДБР повідомили, що розслідують можливі факти організації незаконного переправлення через український державний кордон колишнього президента України. Досудове розслідування проводять за статтями «службове підроблення», «незаконне переправлення осіб через державний кордон України», «використання завідомо підробленого документа».

Імені колишнього президента у повідомленні не вказано, проте Радіо Свобода стало відомо, що йдеться про Петра Порошенка. Справа стосується його відпочинку на Мальдівах у січні 2018 року, про який писали журналісти програми «Схеми: корупція в деталях» (спільного проекту Радіо Свобода та каналу «UA:Перший») у своєму розслідуванні «Mr. Petro Incognito. Таємна відпустка президента Порошенка».

Згідно з розслідуванням, неафішований президентський відпочинок, що тривав з 1 по 8 січня разом з перельотом загалом коштував не менше ніж 500 тисяч доларів, що становило понад 14 мільйонів гривень.

Журналісти програми припустили, що президент України Петро Порошенко зі своїми супутниками міг літати на Мальдівські острови під вигаданими прізвищами і не проходити паспортний і митний контроль.

Водночас Порошенко наголошував, що кордон він перетинав за своїм прізвищем, «по своєму паспорту, з відповідною реєстрацією у прикордонників».

 


У ДБР наполягають, що внутрішні дані з редакції «Схем» їм потрібні для слідства

Державне бюро розслідувань відреагувало на заяву «Схем» щодо надмірного обсягу внутрішніх даних редакції, доступ до яких слідчі отримали через суд (графік роботи журналістів, операторів та водіїв, їхні зарплати, внутрішня редакційна комунікація). У ДБР наполягають, що затребувана інформація їм необхідна для розслідування провадження щодо ймовірного незаконного переправлення через держкордон експрезидента Порошенка. Водночас, у ДБР так і не пояснили, як саме їхньому розслідуванню може допомогти такий широкий перелік внутрішньої інформації редакції програми розслідувань «Схеми». 

«Усі дані, що затребують слідчі ДБР у Радіо Свобода, стосуватимуться виключно матеріалів програми «Схеми: корупція в деталях» – «Mr. Petro Incognito. Таємна відпустка президента Порошенка», які допоможуть у розслідуванні кримінального провадження щодо імовірного незаконного переправлення через державний кордон колишнього Президента України, інших службових осіб», – йдеться в повідомленні Державного бюро розслідувань.

«Враховуючи, що Петро Порошенко не надає показів, для встановлення всіх обставин у рамках цього провадження нам потрібна ваша допомога.Зокрема, покази знімальної групи щодо тих подій. Інформація, яку з’ясували журналісти, має бути оформлена в рамках кримінального провадження», – йдеться в заяві ДБР. 

Втім, у Бюро не пояснюють, як в офіційному встановленні цих фактів можуть допомогти обліки робочого часу журналістів, операторів та водіїв програми розслідувань, їхні зарплати, їхня внутрішня редакційна комунікація – аж до процесу «внесення правок» та «погодження випуску в ефір». Редакція вже зазначала, що вважає витребування такого широкого переліку даних надмірним. У ДБР також не зазначили, чи вживали слідчі інші заходи для з’ясування обставин справи в рамках розслідування, окрім допиту головного фігуранта, експрезидента України Петра Порошенка.

Також у ДБР запевнили, що їх «не цікавлять джерела отримання інформації журналістами» та зазначили, що «не збираються проводити обшуки».

Водночас, у самій ухвалі суду прямо зазначено, що у разі відмови редакції добровільно виконати рішення і надати слідству всі ці дані – суд за клопотанням слідчого має право винести рішення про дозвіл на проведення обшуків на Радіо Свобода. Водночас, редакція вже наголошувала, що не має наміру надавати листування журналістів і дані про редакційний процес підготовки програми розслідувань.

В офіційному повідомленні ДБР, оприлюдненому після заяви «Схем», журналістів також закликали до співпраці.

«Викликає занепокоєння нелінійність поведінки слідчих ДБР. Адже в рамках цього офіційного розслідування «Схеми» вже пішли з ними на контакт. Так, у серпні вони звернулись до редакції з проханням надати офіційні запити, які журналісти відправляли під час свого розслідування, та відповіді на них. Редакція надала слідчим запитувані документи. Незрозуміло, навіщо для подальшої співпраці слідчим знадобилось застосовувати інструмент примусу, під загрозою обшуків. Ми завжди готові йти назустріч слідчим органам, допомагати їм доводити розпочаті нами розслідування до справедливої розв’язки, сприяти притягненню винних до відповідальності – але не тоді, коли правоохоронці через суд надмірно та необґрунтовано втручаються в роботу редакції», – підкреслила головний редактор програми розслідувань «Схеми» Наталка Седлецька. 

«Схеми» не вбачають можливим надавати слідству внутрішню редакційну інформацію, яка очевидно не має стосунку до суті кримінальної справи, та несе потенційні ризики розкриття журналістських джерел. Це стосується кримінальних проваджень стосовно представників як попередньої влади, так і нинішньої, незалежно від політичної приналежності фігуранта», – також йшлося в заяві редакції. 

Печерський районний суд Києва ухвалою від 17 жовтня надав слідчим ДБР дозвіл на тимчасовий доступ до редакційної комунікації журналістів програми «Схеми: корупція в деталях» (спільного проєкту Радіо Свобода і каналу «UA:Перший»), які готували розслідування «Mr. Petro Incognito» – про таємну відпустку Петра Порошенка на Мальдівах, опубліковане у січні 2018 року під авторством Михайла Ткача та Наталки Седлецької.

Окрім того, слідчі отримали дозвіл на доступ до цілої низки інших внутрішньоредакційних даних – графіку роботи журналістів, операторів та водіїв, даних щодо оплати їхньої праці тощо.

Таке рішення суд ухвалив у межах досудового розслідування кримінального провадження ДБР щодо ймовірного «незаконного переправлення осіб» – зокрема, експрезидента – через державний кордон «з використанням завідомо підроблених документів».

6 серпня у ДБР повідомили, що розслідують можливі факти організації незаконного переправлення через український державний кордон колишнього президента України. Досудове розслідування проводять за статтями «службове підроблення», «незаконне переправлення осіб через державний кордон України», «використання завідомо підробленого документа».

Імені колишнього президента у повідомленні не було вказано, проте Радіо Свобода стало відомо, що йдеться про Петра Порошенка. Справа стосується його відпочинку на Мальдівах у січні 2018 року, про який писали журналісти програми «Схеми» (спільного проекту Радіо Свобода та каналу «UA:Перший») у своєму розслідуванні «Mr. Petro Incognito».

Згідно з розслідуванням, неафішований президентський відпочинок, що тривав з 1 по 8 січня разом з перельотом загалом коштував не менше ніж 500 тисяч доларів, що становило понад 14 мільйонів гривень.

Журналісти програми припустили, що президент України Петро Порошенко зі своїми супутниками міг літати на Мальдівські острови під вигаданими прізвищами і не проходити паспортний і митний контроль.

Водночас Порошенко наголошував, що кордон він перетинав за своїм прізвищем, «по своєму паспорту, з відповідною реєстрацією у прикордонник

 


В ООН і Amnesty International засудили «вирок» Асєєву

Моніторингова місія ООН з прав людини і Amnesty International Україна засуджують рішення підтримуваних Росією бойовиків із угруповання «ДНР» про ув’язнення українського журналіста, автора Радіо Свобода Станіслава Асєєва і закликають негайно його звільнити.

«Ми стривожені тим, що Асєєв і ще один український блогер Олег Галазюк, який лишається під вартою в Донецьку, позбавлені волі за їхні критичні публікації. Їхні права на належну правову процедуру і справедливий суд не були дотримані», – йдеться в заяві моніторингової місії ООН з прав людини.

В організації наголосили, що переслідування незалежних журналістів за їхню діяльність створює атмосферу, «в якій свобода думки і вираження поглядів є суворо обмеженими».

 

Місія також заявила, що не мала конфіденційного доступу до Асєєва, попри численні запити.

Зі свого боку, Оксана Покальчук, директорка Amnesty International Україна заявила, що «вирок» Асєєву є «черговим порушенням прав людини силами, які п’ять років тому взяли під контроль Донецьк».

«Журналісти збирають та передають інформацію. Це їхня робота. Ті, хто тероризує та переслідує вільні ЗМІ, за замовчуванням вважають незалежних журналістів «шпигунами». Станіслава Асєєва потрібно негайно звільнити. Право людей на свободу вираження в Донецьку, як і в усій Україні, має бути забезпечене», – заявила Покальчук.

Із заявами з вимогою звільнити Асєєва після оголошення «вироку» вже виступили Радіо Свобода, МЗС України, посольство США в Україні, журналістські організації в Україні і світі, Комітет захисту журналістів (CPJ).

Відео від серпня 2018 року

Бойовики підтримуваного Росією угруповання «ДНР» 22 жовтня оголосили про «засудження» Асєєва до «15 років позбавлення волі з позбавленням права займатися журналістською діяльністю терміном на два роки і шість місяців, з обмеженням свободи терміном на один рік, з відбуванням покарання в колонії суворого режиму».

Автор колонок для проєкту Радіо Свобода Донбас.Реалії Станіслав Асєєв (Васін) перебуває в ув’язненні підконтрольного Росії угруповання «ДНР», за різними даними, з травня або червня 2017 року. Спершу він просто зник, два тижні про нього нічого не було відомо. Пізніше угруповання «ДНР» визнало його затримання й звинуватило у шпигунстві на користь України.


Суд дав ДБР дозвіл на доступ до редакційної комунікації й інших даних журналістів «Схем», які розповіли про Порошенка і Мальдіви

Печерський районний суд Києва надав слідчим ДБР дозвіл на тимчасовий доступ до редакційної комунікації журналістів програми «Схеми: корупція в деталях» (спільного проєкту Радіо Свобода і каналу «UA:Перший»), які готували розслідування «Mr. Petro Incognito» – про таємну відпустку Петра Порошенка на Мальдівах, опубліковане у січні 2018 року під авторством Михайла Ткача і Наталки Седлецької.

Окрім того, слідчі отримали дозвіл на доступ до цілої низки інших внутрішньоредакційних даних – графіку роботи журналістів, операторів і водіїв, даних щодо оплати їхньої праці.

Таке рішення суд ухвалив 17 жовтня в рамках досудового розслідування кримінального провадження Державного бюро розслідувань щодо ймовірного «незаконного переправлення осіб» – зокрема, експрезидента – через державний кордон «із використанням завідомо підроблених документів».

Строк дії ухвали – місяць. Згідно з рішенням суду, якщо редакція не надасть правоохоронцям зазначену інформацію, то суд, за клопотанням слідчих ДБР, «має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку з метою відшукання і вилучення зазначених речей і документів». 

Перелік даних, який журналісти мають передати в ДБР на виконання ухвали суду, такий: 

весь відзнятий матеріал;
інформаційні запити і відповіді на них, які виконані під час готування зазначеної передачі;
можливі документальні матеріали, що підтверджують присутність (обліки робочого часу, завдання, бухгалтерські документи про виплати грошової винагороди за виконання завдань, редакційні завдання, оплату транспортних послуг, путівок на автомобілі) задіяних журналістів, операторів, водіїв та інших співробітників під час знімання матеріалу в т.ч. у вечірній і нічний час (в т.ч. 08.01.2018) для вказаної передачі;
інші наявні документальні матеріали, що стосуються зазначеної телепередачі (службові записки, повідомлення, погодження випуску в ефір, редагування, затвердження тексту телепередачі, внесення правок, рецензії, заперечення тощо).

В ухвалі Печерського районного суду Києва зазначається також, що вона не підлягає оскарженню. 

6 серпня у ДБР повідомили, що розслідують можливі факти організації незаконного переправлення через український державний кордон колишнього президента України. Досудове розслідування проводять за статтями «службове підроблення», «незаконне переправлення осіб через державний кордон України», «використання завідомо підробленого документа».

Імені колишнього президента у повідомленні не вказано, проте Радіо Свобода стало відомо, що йдеться про Петра Порошенка. Справа стосується його відпочинку на Мальдівах у січні 2018 року, про який писали журналісти програми «Схеми» у своєму розслідуванні «Mr. Petro Incognito. Таємна відпустка президента Порошенка».

Згідно з розслідуванням, неафішований президентський відпочинок, що тривав з 1 по 8 січня разом з перельотом загалом коштував не менше ніж 500 тисяч доларів, що становило понад 14 мільйонів гривень.

Журналісти програми припустили, що президент України Петро Порошенко зі своїми супутниками міг літати на Мальдівські острови під вигаданими прізвищами і не проходити паспортний і митний контроль.

Водночас Петро Порошенко наголошував, що кордон він перетинав за своїм прізвищем, «по своєму паспорту, з відповідною реєстрацією у прикордонників».